W ubiegłym tygodniu ukazała się pierwsza część o Coachingu Relacji, gdzie pisałam o różnicach osobowości Ani i Tomka. Dziś ciąg dalszy – temperamenty, systemy wartości i sposoby wypowiedzi.
Temperamenty
Ania i Tomek posiadają odmienne temperamenty. Tomek ma temperament Stabilizatora, a Ania Katalizatora przemiany.
Stabilizator twardo stoi na ziemi i jest zdecydowany. To najbardziej tradycyjny ze wszystkich czterech temperamentów. Lubi sprawdzone metody działania, przestrzega reguł, a procedury i rutynowo wykonywane zadania sprawiają mu przyjemność. Ceni prawo, porządek, bezpieczeństwo, własność prywatną. Szanuje władzę, hierarchię i łańcuch zależności i w zasadzie wyznaje wartości konserwatywne. Osoby te są związane poczuciem obowiązku i zawsze usiłują robić właściwą rzecz, co czyni z nich osoby wiarygodne i odpowiedzialne.
Jednocześnie przyszłość nie przyciąga ich uwagi tak bardzo jak teraźniejszość.
Katalizator przemiany – to najbardziej duchowo filozoficzny z czterech temperamentów. Osoby nim obdarzone nieustannie poszukują sensu życia. Mają tendencję do idealizowania innych. Koncentrują się na ludzkich możliwościach i przejawiają talent w pomaganiu innym we wzroście i rozwoju, co jest dla nich źródłem satysfakcji. Są z natury współczujące i skupiają się na potrzebach ludzi. Łatwo generują nowe pomysły i rozpoznają twórcze rozwiązania problemów. Są z natury bardzo kreatywne i otwarte na zmiany.
Jednocześnie trudno im pozostać kimś obiektywnym i zdystansowanym.
Różnice w osobowościach i temperamentach Ani i Tomka rzutują na :
- wyznawane przez nich wartości
- style rozmowy – komunikacji
- sposób podejścia do konfliktu
- ich reakcje w sytuacjach stresowych
Systemy wartości
Ustaliliśmy jakie wartości są dla każdego z nich istotne i jaką przypisują im wagę. Oboje określili z czego nie zrezygnują w życiu i co ich motywuje do działania i podejmowania wysiłku.
Hierarchia wartości istotnych dla Ani:
- Unikanie konfliktu, poszukiwanie harmonii
- Dobroczynność
- Autonomia
- Prawda
- Sprawiedliwość
Hierarchia wartości istotnych dla Tomka:
- Prawda
- Sprawiedliwość
- Autonomia
- Dobroczynność
- Unikanie konfliktu, poszukiwanie harmonii
Różnice w stylach wypowiedzi/komunikacji
Przy stylu nakazującym, ma miejsce poczucie, że zostało mało czasu na wykonanie zadania. Uwaga osoby mówiącej skupia się głównie na realizacji zadania.
Co mogą w związku z tym słyszeć inni ? Jakie nieporozumienia mogą być wynikiem takiego stylu komunikacji?
Kiedy Tomek porozumiewa się w ten sposób, inni mogą nie rozpoznać, lub nie zrozumieć ich motywacji, a zamiast tego mogą doświadczać, lub interpretować ich sposób wypowiedzi jako:
- Obcesowy
- Nieuprzejmy
- Dający ograniczoną ilość informacji
- Rozkazujący
- Brak współpracy – nie zachęcający do pomysłów i uczestniczenia
- Bezosobowy i chłodny – ignorujący osobiste więzi.
Dla stylu informującego Ani, celem komunikacji jest angażowanie uwagi i energii w przekazanie innym swoich pomysłów i przekonań. Człowiek przyszłości – może używać analogii, przenośni oraz historii, aby zilustrować istotę sprawy. Przy komunikacji informującej, istnieje chęć motywowania ludzi do działania poprzez dostarczanie im informacji.
Co mogą słyszeć inni? – możliwe nieporozumienia
Inni mogą nie rozpoznać, lub nie zrozumieć motywacji Ani, a zamiast tego mogą doświadczać, lub interpretować jej sposób wypowiedzi, jako:
- Chaotyczny
- Niekonkretny
- Niejasny
- Zbyt optymistyczny i idealistyczny
- Nieistotny dla danej sprawy
- Zbyt intensywny
W trakcie coachingu relacji, uczymy się w jaki sposób :
- być słyszanym i sprawić by nasze pomysły były szanowane
- w jaki sposób druga osoba może pełniej i otwarciej słuchać kogoś o odmiennym stylu komunikacji
Za tydzień ostatnia część relacji ze spotkania coachingowego z Anią i Tomkiem. Porozmawiamy o rezultatach – jak wypracowane rozwiązania przełożyły się na podejmowane działania w ich codziennym życiu.